Förskola

Ska vi ta och prata lite om det här med förskola?

Jag tycker personligen att min bebis inte ska behöva börja dagis förrän han är 2 år. Det beror på lite olika saker för det första tror jag inte att han har ett så stort socialt behov innan och det han har kan man mätta med öppna förskolan och andra aktiviteter. För det andra så skaffar man ju inte barn för att stationera ut dem på diverse offentliga instanser. Med det sagt ska jag också säga att jag inte för den delen tycker att föräldrar som låter sina barn gå till förskolan tidigare är dåliga föräldrar. Kanske till och med tvärtom med dagens mått mätta. Men jag tror nog att min bebis tycker om att vara hemma med mig eller sin pappa.

Vi är idag drillade till att jobba så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt för att tjäna så mycket pengar som möjligt för att kunna bo i den mest fancy takvåning och äta ute varje dag. Konsumtion i sin högborg. Jag har inget emot konsumtion, jag älskar rea, skor, choklad, resor. Men den spiralen som inkomst-konsumtion skapar är inte supernajs.

Vi är i den situationen att vi behöver sätta vår son i förskola tidigare än vad vi önskar. Men vi har också möjligheten att honom på förskola kortare dagar då min mamma kan hämta honom. Men för att det ska vara en möjlighet så måste han gå på en förskola bredvid mitt jobb. Det innebär att förskolan är i en annan kommun än vilken vi är skriven i. Då blir det komplicerat. Imorgon ska jag ringa vår kommun och be om hjälp för det här blir man inte klok på. GOSH, vad det är svårt att få ihop livet ibland och jag tackar gudarna eller dyl. att min mamma ställer upp så mycket som hon gör.

Hur som haver hur vet man att man väljer rätt förskola? Hur vet man att ens barn trivs? Vad gör man om hen inte trivs? Hur jobbig kommer omställning och förändringen vara? Kommer inskolningen vara en pina? Hur mycket kommer jag gråta? Ja, frågorna är många, många, många. Men i slutändan så tycker jag att det känns tryggt att det finns en barnomsorg med utbildade pedagoger för att ta hand om våra barn. De är ju liksom lite experter, tänker jag i alla fall.

Kommentera

